De konstigaste hotelljobben

Om man ifrågasätter vilka olika sorters arbetsuppgifter det finns på ett hotell är receptionist, städare och bar- och restaurangpersonal de allra vanligaste svaren. Vad många inte vet är att det pågår mycket i bakgrunden som hotellgästerna inte ser, framförallt på större hotellkedjor. Det antal stjärnor ett hotell har påvisar vilka faciliteter som erbjuds, men även hotellets läge och dess servicenivå. Ett femstjärnigt hotell har ofta ett stort antal anställda och bland dem finns en rad olika jobb. Fundera på vem som håller reda på alla bokningar, specialförfrågningar kring rum, säkerhetsprotokoll och entréns blomsterarrangemang? Det är oerhört tidskrävande att driva hotell och det gäller att man har stenkoll på läget. Dagens hotellgäster blir allt kräsnare och allt fler vänder sig till sociala medier för att uttrycka sina åsikter, något som genererat ytterligare arbetsroller på världens hotell.

Sociala mediers inflytande

Hand som öppnar dörr

Allt fler människor använder sig av nätet för att handla. Man handlar kläder och inredning på https://www.shopello.se/ och bokar semestern online. Innan det är dags att bestämma sig för vilket hotell man ska boka vänder sig många till olika sajter för att läsa recensioner om hotell. Hotellkedjor har numera team som uteslutande arbetar med sociala medier. De skannar internet efter åsikter om hotellet och arbetar aktivt för att möta eventuell kritik. Det finns till och med integrerade system där hotellen håller koll på viktiga gäster för att kunna möta och hälsa dem välkomna vid ankomst. Om någon twittrar eller delar negativ feedback är deras främsta uppgift att rädda gästens upplevelse.

Skräddarsydda upplevelser

De hotell som erbjuder det där lilla extra är extra måna om gästens personliga upplevelse av hotellet. Det finns hotellanställda som uteslutande arbetar med att vika handdukarna vid poolen eller ser till så att gästernas glasögon är välpolerade. Men smakar det så kostar det, denna typ av service hittar man oftast på lyxhotell där gästupplevelsen är tänkt att vara skräddarsydd efter gästens personliga preferenser, vilket även det är en unik arbetsuppgift på hotellet.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *