Starta ett hotell

Det är många som drömmer om att äga och driva ett hotell. Livet som hotellägare är både mycket arbete och glädje. Vad är viktigt att tänka på innan du förverkligar drömmen?

Planera och undersöka

För att du ska lyckas starta och driva ett hotell, krävs det både mycket planering och marknadsundersökningar i förväg. Du behöver både tänka över själva företagandet – jobba dag och natt, året om -, hotellbyggnaden samt efterfrågan och behovet av ett till hotell. Om du bor på en ort med mycket turister och de existerande hotellen går bra och är fullagda, behöver det inte betyda att det finns utrymme för ett till hotell. Marknaden är kanske redan nästan mättad. Det är viktigt att researcha innan du sätter igång. Ett tips kan vara att satsa på ett litet annorlunda boende: stugor ute på flottar, mindre hotell för barnfamiljer eller ett enklare vandrarhemshotell för personer som vill bo billigt.

Praktiskt

Att driva hotell handlar inte bara om att bädda sängar, göra en god frukost och få gästerna att trivas. Det är också något oerhört praktiskt, både innan du startat och när hotellverksamheten är igång. Du bör tänka igenom alla delar noggrant och satsa på kvalitet från början. Om du söker en bra entrélösning, som karuselldörr eller säkerhetsspärrar, hittar du allt du behöver hos https://www.boonedam.se/ – då får du både en snygg och säker entré till ditt hotell!

Inredning – en bild säger mer än tusen ord

Det är viktigt att tänka igenom inredningen redan från början: låt detaljerna skapa en helhet som ger dina hotellgäster ett bestående intryck – rum som gör att de bara måste lägga upp en bild på Facebook eller Instagram. Snåla inte på detaljerna: det är ofta det lilla extra som gör att ett boende får högsta betyg. Du behöver inte ha ett tema som inredning, men du bör ha en tydlig ”känsla” – färgval och linjer – som genomsyrar både hotellrum, foajé och matsal.

Marknadsföring

Den bästa och billigaste marknadsföringen är nöjda hotellgäster. Ju fler gäster som lägger ut bilder och intryck på sociala medier om ditt hotell, desto större omsättning kommer du att få. Men, du måste också arbeta med egen marknadsföring redan från början, innan hotellet ens har öppnat. Om du har ett särskilt tema på hotellet, t.ex. en halvgalen hotellidé som ishotellet i Jukkasjärvi, blir det ganska lätt att skapa publicitet. Men, de flesta hotell är ganska vanliga och ändå välbesökta, så skapa bara ett annorlunda hotell om det passar din personlighet, inte för att få gratis marknadsföring.

Du bör ha en genomtänk hemsida ett halvår innan du öppnar, gärna med bra erbjudanden. Ett tips är att starta hotellet samma helg som det är ett större evenemang i din hemstad: marknad, konferens eller ett sportarrangemang. Om du kontaktar arrangörerna i god tid kan ditt hotell då få vara med på deras broschyrer, bland tips på boenden.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *