Hotellens stjärnor
När man ska boka hotell utgår många från hur många stjärnor hotellen har för att försäkra sig om att de bokar ett hotell som lever upp till just deras egen standard. Det kan dock vara farligt att inte till exempel också titta på andra gästers recensioner av hotellet, eftersom stjärnmarkeringen faktiskt inte säger särskilt mycket om hotellets standard. Det beror på att stjärnklassificeringen bara tar hänsyn till sådant som går att mäta objektivt, till exempel att det finns badrock och tofflor på rummet eller att det finns en huvudströmbrytare vid sängen. Andra faktorer som i hög grad påverkar hur man trivs på hotellet, som läge, service och allmän stämning, tas inte med i beräkningen. Det betyder att ett gammalt och slitet hotell med otrevlig personal ändå kan ha en högre stjärnklassificering än ett nyrenoverat hotell med exemplarisk personal.
För att göra saken ännu krångligare har olika länder olika krav på vad som gäller för att ett hotell ska få ett visst antal stjärnor. Ibland kan det till och med skilja från region till region i landet vad hotellstjärnorna betyder. Om du bokar ett femstjärnigt hotell i Sverige kan standarden med andra ord vara helt annorlunda jämfört med ett femstjärnigt hotell i Frankrike, Bulgarien, Spanien eller något annat land i världen. I vissa regioner i Spanien räcker det till exempel att hotellrummen har badrum, telefon, centralvärme, luftkonditionering och säkerhetsbox, och att hotellet har hiss och bar, för att det ska tilldelas fem stjärnor. Om man har bokat ett femstjärnigt hotell med förhoppningen att njuta av lyxen i ett bubbelbadkar med champagne i handen kommer man med andra ord att bli djupt besviken.
I de flesta länder och regioner i världen krävs det dock betydligt mer än så för att uppnå fem stjärnor. Några exempel på saker man bör kunna förvänta sig av ett femstjärnigt hotell, förutom allt som ska finnas på en-, två-, tre- och fyrstjärniga hotell, är en reception som är öppen dygnet runt, personal som talar flera språk, en concierge och en restaurang och bar. För endast en stjärna krävs till exempel en tv på rummet, frukost på hotellet och att det finns dusch och toalett i alla rum.
Sammanfattningsvis kan man alltså säga att det går bra att använda sig av stjärnklassificeringen som ett riktmärke när man ska boka hotell, men att man alltid bör förlita sig mer på omdömen från andra resenärer och på bilder från hotellet.